
Arttu Laakkonen
Kaikki on markkinointia, sanovat
BLOOGIE (Alunperin julkaistu 20.10.2020)
Pia Kontturihan sen taannoin yhtiömme podcastissa sanoiksi virkkoi, että kun oikeastaanhan ”markkinointi” on ihan kaikkea, mitä firma tekee.
Niin sitäpähän, että mulla sitä olisi tuosta esimerkki elävästä elämästä. Kyselin erään asiakkaamme piikkiin tarjouksia tavarantoimittajilta hiljattain. Tarjouspyyntöjä lähti neljä.
Voittaja on voittaja, syystä. Mutta miettikäämme, minkä kouluarvosanan antaisimme seuraaville, jos oppiaineena olisi käytännön markkinointi:
- Tarjoaja 1: ei koskaan vastannut tarjouspyyntöön mitenkään tai ylipäänsä ilmaissut olevansa edes olemassa. Totaalinen radiohiljaisuus, vaikka mm. ko. firman verkkosivut antavat olettaa liiketoiminnan jatkuvan ”asiakaslähtöisesti” edelleen.
- Tarjoaja 2: Vastasi tarjoukseen, kiitteli kisan hävittyään sähköpostitse tiedosta ja toivoi voivansa auttaa jatkossa.
- Tarjoaja 3: soitti ja kiitti tarjouspyynnöstä, vastasi tarjouspyyntöön, soitti noin 8 minuuttia kisan ratkettua, kiitteli vielä kysymästä ja ehdotti tapaamista kahvin merkeissä, jotta voisi esitellä laajentunutta reprtoaariaan mahdollisesti tulevaisuudessa ilmeneviä tarpeitamme ajatellen. Ja kaikki tämä ystävällisen ei-hermoille-käyvällä, diskreetillä tavalla.
Numero ykköselle antaisin itse ehdot, kakkoselle tyydyttävän 8 ja kolmoselle kiitettävän 9. (En periaatteestakaan jakele kymppejä.) Ja paskat muutenkin numeroista: ei liene vaikea arvata, kenen nimi jäi mielessä siihen lokeroon, joka ensimmäisenä tulee vetäistyä auki seuraavan soveltuvan keissin sattuessa kohdalle?
Tässä ollaan nyt lähellä sitä, mistä olen mussuttanut aiemminkin: sitä yrityksen ydintä, joka ei synny päättämällä vaan arjen toiminnassa. Kaikessa toiminnassa. Kuten Piakin sen podcastissa sanoi: alkaen siitä, miten firmassa siivotaan.
Kaikki tekemisesi lasketaan. Lopputuloksena on firmasi imago, sen brändi. Niitä ei voi keksiä, niiden täytyy olla oikeasti totta.
Miten kohtelet asiakastasi? Miten jokainen työntekijäsi on oman asemansa ja tehtävänsä sisäistänyt? Uskotko edes itse siihen, että voit todella auttaa asiakastasi, vai näetkö häntä katsoessasi vain seuraavan lypsylehmän?
Ammuu!
Muutosta pelkäävä yritys häviää osaajakisan
Bronxcast #158: Tiina Kanninen ja mistä tuulee Kolin matkailussa?
Arttu Käyhkö Tiina Kanninen ja mistä tuulee Kolin matkailussa? BRONXCAST #158 Koli…
Bronxcast #157: Marjahelena Salonen ja palvelumuotoilu rautalangasta muotoiltuna
Arttu Käyhkö Marjahelena Salonen ja palvelumuotoilu rautalangasta muotoiltuna BRONXCAST #157 Palvelumuotoilu ei…
Bronxcast #156: Artut ja fiksaa nämä, niin rekrymarkkinointisi alkaa purra
Arttu Käyhkö Artut ja fiksaa nämä, niin rekrymarkkinointisi alkaa purra BRONXCAST #156…
Kuusi syytä, miksi rekrymarkkinointi on tuuleen huutelua
Bronxcast #155: Lotta Lilja ja yrittäjäksi otona
Arttu Käyhkö Lotta Lilja ja yrittäjäksi otona BRONXCAST #155 Harva asia elämässä…
Bronxcast #154: Tero Vanninen ja ihmiset edellä mantereella kuin mantereella
Arttu Käyhkö Tero Vanninen ja ihmiset edellä mantereella kuin mantereella BRONXCAST #154…
Bronxcast #153: Katja Kareinen ja mites teillä noi HR-asiat?
Arttu Käyhkö Katja Kareinen ja mites teillä noi HR-asiat? BRONXCAST #153 HR…
Bronxcast #152: Mia Pyykönen ja tarvitaanko generalisteja ollenkaan / enemmän kuin koskaan?
Arttu Käyhkö Mia Pyykönen ja tarvitaanko generalisteja ollenkaan / enemmän kuin koskaan?…
Bronxcast #151: Kari Kola ja kuinka tarinoilla muutetaan maailmaa
Arttu Käyhkö Kari Kola ja kuinka tarinoilla muutetaan maailmaa BRONXCAST #151 ”Think…
Yhä useampi yritys satsaa nyt työnantajabrändiin
Bronxcast #150 Sarjainnostuja Rami Saarikorpi ja edelläkävijyyden tuska ja ihanuus
Arttu Käyhkö Sarjainnostuja Rami Saarikorpi ja edelläkävijyyden tuska ja ihanuus BRONXCAST #150…
Bronxcast #149: Tommi Louhelainen ja Rita Leino ja näitä asioita (nämä) nuoret arvostavat työpaikassa
Arttu Käyhkö Tommi Louhelainen ja Rita Leino ja näitä asioita (nämä) nuoret…
Joona-Pekka Hirvonen ja jokainen urheiluseura on media
Arttu Käyhkö Joona-Pekka Hirvonen ja jokainen urheiluseura on media BRONXCAST #148 Lienette…
JOK:n Senni Pykäläinen ja Virpi Moilanen ja kuinka saada kv-osaajat A) tulemaan B) jäämään Itä-Suomeen?
Arttu Käyhkö JOK:n Senni Pykäläinen ja Virpi Moilanen ja kuinka saada kv-osaajat…
Jarkko Miinin ja ymmärrä, että maailma muuttuu – ja hyväksy se
Työnantajabrändi olet sinä
Anne Vänskä ja rakennetaan verkostoja eikä pureta niitä!
Psykologinen turvallisuus – googlaa termi ja ota asia vakavasti
Mitä yhteistä on yrityksesi työnantajamielikuvalla ja Tokmannin brändiväreillä?
Arttu Käyhkö Mitä yhteistä on yrityksesi työnantajamielikuvalla ja Tokmannin brändiväreillä? BLOOGIE “Jos…

Ota yhteyttä:



