
Arttu Käyhkö
Kaupungin kallein takki ja muita tositarinoita
BLOOGIE (Alunperin julk. 20.08.2020)
Internetin sisältöviidakossa hiiri machete-veitsenä tietä yhä syvemmälle saniaisten sekaan raivatessa käy onneksi aika ajoin niin, että törmää virvoittavaan lähteeseen, jossa väsynyt uudisraivooja voi hetkeksi pysähtyä virkistämään mieltään.
Kesällä tätä lähteen virkaa toimitti GroupM Finlandin Kari Tervosen kolumni. Kirjoitus “Suomalaiset tuotteet ovat usein teknisesti parhaiden joukossa, mutta harva niitä ostaa – missä vika” löytyy kokonaisuudessaan TÄÄLTÄ ja se kannattaa lukea jokaisen markkinoijan, yrittäjän, talousjohtajan, toimitusjohtajan, hallituksen jäsenen ja muulla tavalla yrityksen tai muun organisaation imagon rakentumiseen vaikuttavien tahojen = allihooppa.
Kirjoituksen villakoiran punainen lanka on se, että ihmiset eivät suinkaan osta parhaita tuotteita vaan niitä, jotka ovat haluttuja, tunnettuja ja kiinnostavia. Eli toisin sanoen ihmiset ostavat tuotteita, jotka ovat parhaiten markkinoituja.
Tähän voi tietysti heti väittää vastaan, kuinka meillä on aina toiminut suusta korvaan -markkinointi ja suhteisiin tämä homma perustuu ynnä vihmeriin myyjiin ja nytkin on tilauskirjat ihan täynnä ja kyllä jämpti on niin, että hyvä tuote myy itse itsensä maailman tappiin. Ok, varmasti näinkin, mutta jos tavoitteena on olla peleissä mukana vielä jonkin aikaa ja tiedä vaikka vähän kasvaa siinä sivussa, niin jossain kohtaa on pakko alkaa hätyytellä muitakin kuin kavereita.
Ja sitten on tietysti hinta, tuo huonon markkinoijan paras ja ainoa ystävä. Kun hinnan merkitystä syynättiin pallonlaajuisesti, tultiin siihen lopputulemaan, että keskimäärin vain joka viides asiakas turvautuu halvimpaan mahdolliseen vaihtoehtoon. Kun siis yrittäjä parin kuukauden hiljaiselon jälkeen puhaltaa pölyt markkinoijan pikkutakistaan ja ainoa ässä hihassa on -30%, niin on muuten kaupungin kallein takki se.
“Kun hinnan merkitystä syynättiin pallonlaajuisesti, tultiin siihen lopputulemaan, että keskimäärin vain joka viides asiakas turvautuu halvimpaan mahdolliseen vaihtoehtoon.”
Kun ihmiset koronan saartamina ryntäsivät verkkoon täyttämään tarpeitaan, niin ei tarvittu Taloustutkimuksen bränditutkimusta erottamaan jyviä akanoista, vaan siihen riittivät ihan vain kassakoneen desibelit. Ja miksi näin? Siksi, että vahvat brändit ovat niitä, jotka o-hetkellä tulevat ensimmäisenä mieleen ja joiden puoleen kuluttaja kääntyy, kunnes toisin toisin todistetaan. Kannattaa olla Liisa&Vottosella pinkka kunnossa, jos meinaa parissa kuukaudessa herätä ensin kuolleista ja kivuta samoilla lämpimillä vielä myyntitilastojen kärkikahinoihin.
Ja samaan aikaan, kun mökkihöperöitymistä vastaan taistelevat kansalaiset peruivat lomamatkojaan ja miettivät luottokortti sormiin vesikelloja polttaen, mihin talven aikana venytetyt pennit nyt sitten sijoittaisi, mitä teki tyypillinen suomalainen firma? Leikkasi markkinoinnissa siitä vähästäkin (keskimäärin 30% jos ihan tarkkoja ollaan). Katsos kun kriisi ja taantuma ja ostovoiman aleneminen ja epävarmuus – ehkä.
Ei liene tarkoituksenmukaista, että pöllin Tervosen kolumnin tähän kokonaisuudessaan, sen voi – ja pitää – jokainen käydä itse lukemassa, joten päätän referointitoimenpiteen seuraavaan lainaukseen:
“Suomalaiset yritykset ovat vuosikymmeniä käyttäneet mediamarkkinointiin noin puolet siitä rahasta, mitä kannattaisi käyttää, tai mitä esimerkiksi ruotsalaiset yritykset käyttävät. Ja jos yrityksellä ja sen tuotteilla ei ole tunnettuutta ja kiinnostusta, niin huonosti käy kilpailussa.
Ujolle suomalaiselle terve itsensä kehuminen ja omien tuotteidensa kauppaaminen on välillä vaikeaa, mutta niin näyttää oleva myös avun pyytäminen parhailta ammattiosaajilta.”
Tähän tulee piste.
Muutosta pelkäävä yritys häviää osaajakisan
Bronxcast #158: Tiina Kanninen ja mistä tuulee Kolin matkailussa?
Arttu Käyhkö Tiina Kanninen ja mistä tuulee Kolin matkailussa? BRONXCAST #158 Koli…
Bronxcast #157: Marjahelena Salonen ja palvelumuotoilu rautalangasta muotoiltuna
Arttu Käyhkö Marjahelena Salonen ja palvelumuotoilu rautalangasta muotoiltuna BRONXCAST #157 Palvelumuotoilu ei…
Bronxcast #156: Artut ja fiksaa nämä, niin rekrymarkkinointisi alkaa purra
Arttu Käyhkö Artut ja fiksaa nämä, niin rekrymarkkinointisi alkaa purra BRONXCAST #156…
Kuusi syytä, miksi rekrymarkkinointi on tuuleen huutelua
Bronxcast #155: Lotta Lilja ja yrittäjäksi otona
Arttu Käyhkö Lotta Lilja ja yrittäjäksi otona BRONXCAST #155 Harva asia elämässä…
Bronxcast #154: Tero Vanninen ja ihmiset edellä mantereella kuin mantereella
Arttu Käyhkö Tero Vanninen ja ihmiset edellä mantereella kuin mantereella BRONXCAST #154…
Bronxcast #153: Katja Kareinen ja mites teillä noi HR-asiat?
Arttu Käyhkö Katja Kareinen ja mites teillä noi HR-asiat? BRONXCAST #153 HR…
Bronxcast #152: Mia Pyykönen ja tarvitaanko generalisteja ollenkaan / enemmän kuin koskaan?
Arttu Käyhkö Mia Pyykönen ja tarvitaanko generalisteja ollenkaan / enemmän kuin koskaan?…
Bronxcast #151: Kari Kola ja kuinka tarinoilla muutetaan maailmaa
Arttu Käyhkö Kari Kola ja kuinka tarinoilla muutetaan maailmaa BRONXCAST #151 ”Think…
Yhä useampi yritys satsaa nyt työnantajabrändiin
Bronxcast #150 Sarjainnostuja Rami Saarikorpi ja edelläkävijyyden tuska ja ihanuus
Arttu Käyhkö Sarjainnostuja Rami Saarikorpi ja edelläkävijyyden tuska ja ihanuus BRONXCAST #150…
Bronxcast #149: Tommi Louhelainen ja Rita Leino ja näitä asioita (nämä) nuoret arvostavat työpaikassa
Arttu Käyhkö Tommi Louhelainen ja Rita Leino ja näitä asioita (nämä) nuoret…
Joona-Pekka Hirvonen ja jokainen urheiluseura on media
Arttu Käyhkö Joona-Pekka Hirvonen ja jokainen urheiluseura on media BRONXCAST #148 Lienette…
JOK:n Senni Pykäläinen ja Virpi Moilanen ja kuinka saada kv-osaajat A) tulemaan B) jäämään Itä-Suomeen?
Arttu Käyhkö JOK:n Senni Pykäläinen ja Virpi Moilanen ja kuinka saada kv-osaajat…
Jarkko Miinin ja ymmärrä, että maailma muuttuu – ja hyväksy se
Työnantajabrändi olet sinä
Anne Vänskä ja rakennetaan verkostoja eikä pureta niitä!
Psykologinen turvallisuus – googlaa termi ja ota asia vakavasti
Mitä yhteistä on yrityksesi työnantajamielikuvalla ja Tokmannin brändiväreillä?
Arttu Käyhkö Mitä yhteistä on yrityksesi työnantajamielikuvalla ja Tokmannin brändiväreillä? BLOOGIE “Jos…

Ota yhteyttä:



